Site Loader
Térkép hozzánk

Mennyiség helyett minőség: a NAV jellemzően ott jelenik meg, ahol feltételezhető a szabályszegés a komplex kockázatelemzés alapján. A véletlenszerűség szerepe egyre kisebb.

Támogató NAV, szolgáltató hivatal: Az együttműködő, a szabályokat szem előtt tartó, körültekintően eljáró gazdálkodók segítése: szankciók helyett az önálló hibajavítás támogatása. 2017-ben ennek már jogi lehetősége is adott az adózás rendjéről szóló törvényben: a támogató eljárásban van lehetőség a hibák javítására.

A tisztességes gazdálkodók esélyeinek növelése: adatvagyonra épülő, valós idejű ellenőrzések a korszerű, jogszabályban rögzített eszközök adatainak alkalmazása (online pénztárgép rendszer, adóregisztrációs eljárás, adózói minősítés, EKÁER). Az adó-, a vám- és a bűnügyi információk összefüggéseinek elemzése és kihasználása.

2017: ELLENŐRZÉSI IRÁNYOK

A NAV ellenőrzéseinek célja 2017-ben a gazdaság fehérítése, az adócsalások visszaszorítása, az önkéntes jogkövetés ösztönzése és a tisztességes gazdálkodók esélyeinek növelése. A fő célok elérésére törekedve négy meghatározó területre koncentrál a NAV.

1. Célzott kiválasztás

A NAV a csekély eredménnyel járó, véletlenszerű ellenőrzések helyett ott vizsgálódik, ahol az adóbevételek valódi kockázatát valószínűsíti. Az ellenőrzési szakterület a vizsgálatok számának növelése helyett célzott, ágazati elemzéseken alapuló kiválasztással indítja ellenőrzéseit. A jelen idejű ellenőrzésekkel elejét veszi az évekre visszanyúló, nagy értékű, ám csekély megtérülési esélyű megállapításoknak.

2.  Támogató eljárás

A megújult NAV az adózás rendjéről szóló törvényben nevesített új jogintézmény, a támogató eljárás bevezetésével segíti az együttműködni kész adózókat. Az államháztartás adó- és adójellegű bevételeinek biztosítását elsősorban az önkéntes jogkövetés támogatásával és nem az ellenőrzések szaporításával kell elérni.
Támogató eljárás akkor indul, ha a revizorok az elemzések során feltárt kockázat elhárítására jó esélyt látnak azzal, ha tájékoztatják az adózót a mulasztásról, hibákról, hogy azokat önként pótolja vagy javítsa. Amennyiben szükséges, egyeztetést kezdeményeznek, adatszolgáltatásra, nyilatkozattételre, a bevallás adatainak kiegészítésére, illetve önellenőrzésre hívják fel az ügyfelet.

3. Kiemelt adózók vizsgálata

Az állam bevételei szempontjából meghatározó kör kiemelt figyelmet érdemel. A máshol apró hibának számító eltérés ebben a szegmensben több százmilliós kiesést jelenthet a költségvetésnek. A multinacionális vállaltoknál a társasági adó ellenőrzések a transzferárakra fókuszálnak, mert a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózói körre jellemző a kapcsolt vállalkozások jelenléte.
A tapasztalatok szerint a megállapítások többsége jellemzően véletlen hibára vezethető vissza, de a kiemelt adózói körben is előfordul szándékos adóelkerülés és fiktív számlák befogadása.
A gazdasági események nyomon követésével a „reakcióidő” csökken, a NAV azonnal léphet, megakadályozva ezzel a szándékos károkozást.

4. Feketegazdaság elleni fellépés

Vannak olyan jelenségek, illetve tevékenységi körök, amelyeknél jelentős az adózási kockázat.

Kiemelt vizsgálati területek

  • Az adózói életút vizsgálatán, az adózó főbb jellemzőin alapuló ellenőrzések (például a székhelyszolgáltatóhoz bejelentett adózók; illetékességváltók; cégtemető-jelenség; bevallás alapján alvó, kontroll adatok alapján tevékenységet folytató cégek; „offshore” gyanúval érintett adózók; haszonhúzók feltárása, mögöttes felelősség alkalmazása)

  • Fogyasztási típusú, illetve egyéb termékértékesítéshez kapcsolódó adókötelezettségek teljesítésének ellenőrzése (például számlázási láncolatok ellenőrzése; EKÁER ellenőrzések; online pénztárgép használatára újonnan kötelezett kör ellenőrzése, adatok felhasználása, forgalomszámlálás; illegális fémkereskedelem; nagybani piacok ellenőrzése; adóminimalizálók; elektronikus kereskedelem, online szolgáltatások, sharing economy; áfakulcs-csökkentésekkel érintett termékkörök).

  • Jövedéki adóval kapcsolatos ellenőrzések (jövedéki termékek illegális előállítása, birtoklása, forgalmazása; jogellenesen forgalmazott cigaretta, dohány, internetes dohánykereskedelem; kritikus határszakaszok fokozott ellenőrzése illegális jövedéki termék behozatala miatt; üzemanyagokkal kapcsolatos ellenőrzések, jövedéki engedélyesek, vendéglátó-ipari egységek illegális italforgalmazása).

  • Jövedelem és vagyoni típusú adókhoz kapcsolódó adókötelezettségek teljesítésének vizsgálata (például agresszív adótervezési konstrukciók feltárása; transzferár-ellenőrzések; különféle adóalap-módosító tételekkel, adókedvezményekkel kapcsolatos ellenőrzések; mögöttes haszonhúzó magánszemélyek, több kockázatos társaságot tulajdonlók, azok képviselőinek vizsgálata; egyéb szálláshely-szolgáltatás; adóminimalizálók ellenőrzése)

  • Foglalkoztatáshoz kapcsolódó adókötelezettségek teljesítésének ellenőrzése (például be nem jelentett alkalmazottakat foglalkoztatók ellenőrzése; munkaerő-kölcsönzés, alkalmazottak biztosítotti életútjának nyomon követése; minimálbér alkalmazásával kapcsolatos ellenőrzések)

  • Vámellenőrzések (áru-, vagy ügylet-specifikus vizsgálatok; nem uniós státuszú áruk jelenlétére vonatkozó vámszabályok betartása; áru helyes tarifális besorolása; áru bejelentett származása; vámérték valódisága)

5. Szerencsejáték tevékenység ellenőrzése

Engedély nélküli és illegális online szerencsejátékok ellenőrzése; pénzügyi blokkolás alkalmazása; játékkaszinó egységek, valamint kártyatermek ellenőrzése.

KIEMELTEN VIZSGÁLANDÓ TEVÉKENYSÉGI KÖRÖK

  • Gépjármű, motorkerékpár kereskedelme, javítása, különös tekintettel a használt gépjárművek kereskedelmére

  • Ingatlan-bérbeadás, egyéb szálláshely-szolgáltatás

  • Személyszállítás

  • Egyéb, máshová nem sorolható oktatás

  • Csomagküldő internetes kiskereskedelem

  • Fizikaiközérzetet-javító szolgáltatás

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Szerző: vam-szolnok